Mummoni vanhat Marie Claire -lehdet, huippumalli Angelika Kallio ja buddhalaisuus. Siinä kolme asiaa, jotka yhdistivät minut ja Voglian.

Harjoitan buddhalaisuutta ja käyn Soka Gakkai Finland -keskuksessa, joka sijaitsee aivan Voglian Helsingin Töölön-myymälän naapurissa. Kävelin usein liikkeen ohi, katselin näyteikkunaan ripustettuja kuvia ja mietin, että olisipa mielenkiintoista päästä tekemään töitä Voglialle.

Voglian kuvamaailma oli kaunis – olihan se arvostetun muotikuvaajan näkemys – mutta pohdin aina, että kuvat voisivat myös olla toisenlaisia.

Minua oikein himotti päästä kuviin käsiksi! Halusin tuoda niihin omaa ääntäni ja uutta tyyliä.

Sattuma johdatti minut kaksi vuotta sitten tapaamiseen Voglian väen kanssa. Ja tähän sattumaan liittyy vahvasti lapsuuteni idoli.

Olen ollut pienestä pitäen kiinnostunut kauneudesta, estetiikasta ja muodista. Perin pikkutyttönä mummoni ranskalaiset Marie Clairet – vaarini oli tilannut lehden, jotta mummoni voisi opiskella ranskaa.

Mikä maailma niistä aukenikaan! Ihailin palavasti sen ajan huippumalleja, kuten Angelika Kalliota ja Helena Christenseniä. Kun ystäväni leikkelivät lehdistä New Kids On The Blockin kuvia, minä saksin sivuilta irti muotikuvia ja tein niistä kollaaseja.

Pari vuotta sitten olin lomalla Roomassa, kun Angelika Kallio otti minuun yllättäen yhteyttä. Olimme Facebook-kavereita, mutta emme olleet koskaan tehneet töitä yhdessä tai tunteneet toisiamme sen paremmin.

Yhdysvalloissa asuva Angelika kirjoitti minulle tulevansa Suomeen Helsinki Fashion Weekille ja kysyi, voisinko ottaa hänestä testikuvat. Meinasin tippua tuoliltani. Vastasin, että se olisi ihan mieletöntä, mutta olen Roomassa.

Se mitä tapahtui, on uskomatonta: Angelika siirsi lentojaan ja tuli Roomaan!

Muotitalo Valentinon suunnittelija saapui stailaamaan Angelikan ja kuvista tuli upeat. Olin superylpeä lopputuloksesta.

Suomeen palattuani sovin tapaamisen Voglialle – halusin palavasti esitellä heille parastani eli Angelikan tuoreet kuvat. Tapaaminen jännitti minua hirveästi. Voglian silloinen myyntipäällikkö katsoi muutamaa kuvaa ja sanoi, että säästetään kaikkien aikaa: meidän asiakkaamme ei ole Angelika Kallio.

Onneksi oivalsin hänen pointtinsa. Kuvat olivat huippumuotia, mutta Voglia ei mainosta itseään huippumalleilla. Voglia palvelee kaiken kokoisia, laatutietoisia suomalaisia naisia. Asiakaskunnan moninaisuuden pitää näkyä myös kuvamaailmassa.

On ollut mahtavaa päästä uudistamaan Voglian kuvamaailmaa. Monet kuvat on otettu täällä työpaikassani Studio Skaalassa. Jaamme samat arvot: laadukkuuden, rohkeuden ja huumorintajun.

Minusta tuli Voglian kuvaaja ja löysimme hetkessä yhteisen sävelen. Ihailen Voglian brändiä: kotimaista suunnittelua ja korkeita laatukriteerejä. Kun asiakas menee Voglian liikkeeseen hän menee ostamaan klassista tyylikkyyttä. Vaatteiden kestävyys ja laatu ovatkin ihan huippua: Voglian paita ei hajoa käsiin.

Tiedän sen omakohtaisesti, sillä kuvauksissa Voglian tiimiläisillä on aina päällään uutta mallistoa, kun he testiajavat vaatteita.

Vaatteet eivät vain saavu tehtaalta myymälöihin, vaan ne testataan tarkkaan ennen myyntiin tuloa.

Henkilökunta ja testimallit kokeilevat siis käytännössä, kuinka vaate istuu, miltä kangas tuntuu ja ovatko leikkaukset oikeissa paikoissa – ja antavat tarvittaessa palautetta suunnittelijalle.

On ollut mahtavaa päästä uudistamaan Voglian koko kuvamaailmaa ja visuaalista ilmettä. Voglian nettikauppa kasvaa kohisten, ja kuvien täytyy olla sellaisia, että kun asiakas menee nettiin, hän pystyy näkemään vaatteet itsensä yllä.

Olen miettinyt paljon esimerkiksi valaistusta, jotta kuvien laatu pysyy tasaisena sesongista toiseen. Tyylin on oltava yhtenäinen, mutta haluan kuvista aina ajan hermolla olevia.

Tämä on kyllä mahtava työ! On ollut jännittävää ja mielenkiintoista luoda yhdessä graafikon kanssa Voglialle kokonaan uusi kuvailme. Olen kuvannut kaikki Voglian kesä- ja talvikampanjat, monet nettikaupan kuvat sekä klassiset muotokuvamaiset ikonikuvat, jotka tuovat tunnelmaa myymälöihin.

Mielestäni tyylini istuu hyvin Voglian maailmaan.

Jaamme samat arvot: laadukkuuden, rohkeuden, huumorintajun, hienovaraisuuden ja ajattomuuden.

Mielestäni Voglia-nainen on vahva, itsenäinen ja kansainvälinen. Tämän moninaisuuden haluan tuoda esille kuvissani.

Suomessa ei ole toista Voglian kaltaista brändiä, jolta saa samanlaista henkilökohtaista palvelua. Kun asiakas astuu myymälään, hän tietää, että löytää aina myyjän opastuksella sopivat vaatteet. Pystyn samaistumaan asiakkaisiin, sillä hyvin istuvien vaatteiden löytäminen voi olla ahdistavaa ja masentavaa. Minulla on muotoja ja lyhyet jalat ja housujen ostaminen ilman apua voi olla yhtä tuskaa.

Me kaikki olemme eri näköisiä ja kokoisia, ja siksi Voglian kuvissakin on erikokoisia naisia – oikeita ihmisiä!

Nykyisin, kun kävelen Töölön-liikkeen ohi, sisälläni läikähtää joka kerta. Asiakkaideni menestys on minulle sydämen asia. Tuntuu mahtavalta, kun näen ihmisten tulevan ulos myymälästä Voglian kassien kanssa.

Lisää vinkkejä pukeutumiseen löydät osoitteesta www.voglia.fi.